Vi behandlar

Triggerpunkt injektion

Injektionsproceduren för triggerpunkten tar bara några minuter att slutföra. Triggerpunktsinjektioner (TPI) används för att behandla intensiv smärta i musklerna som innehåller triggerpunkter.

Vad är en triggerpunkt?

Triggerpunkter är dessa små, ömma knutar som kan bildas i muskler eller i fascia (den mjuka, stretchiga bindväven som omger muskler och organ) när muskeln inte slappnar av efter sammandragningen.

En triggerpunkt kan också orsaka hänvisad smärta (smärta i en annan del av kroppen) genom att irritera de intilliggande nerverna.

Triggerpunktsinjektioner kan användas för att lindra smärta vid tillstånd som myofascialt smärtsyndrom när andra behandlingar är ett misslyckande, fibromyalgi och spänningshuvudvärk.

Under denna procedur kommer nervblockad att administreras av ortopeden för att bedöva området för nålpenetration och för att hålla dig bekväm under proceduren. Vidare injiceras en liten nål som innehåller lokalbedövningsmedel (lidokain, prokain) som kan eller inte kan innehålla kortikosteroid direkt till triggerpunkten. Detta gör triggerpunkten inaktiv och smärtan lindras.

Domningar på injektionsstället kan kvarstå i ungefär en timme efter ingreppet. Ett blåmärke kan till och med bildas på injektionsstället. Att applicera fuktig värme och is alternativt på området i två dagar lindrar smärta. Din ortoped kan också rekommendera stretchövningar och fysioterapi efter triggerpunktsinjektioner