Besvär som en kiropraktor behandlar

Ont i leder

Vi använder våra leder hela tiden i allt vad vi gör.

Smärta i axeln

Axelsmärta

Kroppens rörligaste led.

Kroppens rörligaste led i är axelleden. Detta ställer stora krav på stabilitet och styrka. Många som får ont i axeln upplever smärta i samband med vardagsrörelser eller i arbetet, men smärta förekommer också inom olika idrotter som exempelvis simning, volleyboll och racketsporter. När det gäller ont i leder och framför allt axelleden är det viktigt att se på helheten och samspelet mellan skulderblad, arm, bröstrygg och nacke vilket påverkar rörlighet, styrka och axelns tålighet. Har du besvär med axeln hjälper våra terapeuter dig med dina besvär. Behandlingar som kan rekommenderas är rehab/träning av bland annat rörlighet, styrka och stabilitet samt även manuell behandling och akupunktur.

Läs mer om åkommor i axeln >>

Smärta i armbågen

Golf- och tennisarmbåge är vanligast.

När man pratar ont i leder är smärta i armbåge ett av det vanligast förekommande. Det kan orsakas av en överbelastning ifrån arbetslivet eller ensidig träning, men kan också uppkomma av ett trauma, en inflammation av slemsäcken eller en sträckning av armbågen. De vanligaste armbågsbesvären är golf- och tennisarmbåge. Golfarmbåge är en smärta på insidan av armbågen. Den uppkommer ofta i samband med användning av muskulaturen och kan upplevas som kraftlöshet när man ska greppa saker. Tennisarmbåge är lite vanligare och beror ofta på att man har överansträngt eller skadat muskelfästena vid armbågens utsida. Smärta vid tennisarmbåge känns på utsidan av armbågen samt upp mot underarmen. Det blir ofta värre när man använder armen eller handen. Både golf- och tennisarmbåge kan gå över av sig själva men det finns också sätt att skynda på förloppet och smärtlindra.

Läs mer om åkommor i armbågen >>

Har du ont i dina leder?

Boka tid med en kiropraktor

Ont i leder

Knäsmärta

Ont i knät beror ofta på överbelastning.

Knäsmärta är mycket vanligt i alla åldrar samt inom idrott. Vanligtvis beror det ofta på någon typ av överbelastning eller trauma mot knät. Hos äldre är knäartros vanligt och kan vara en orsak till besvären. Första symtom vid artros är tilltagande stelhet och ont i leden framförallt när man ska starta en rörelse eller en aktivitet. Vid trauma mot knät kan det uppstå exempelvis en meniskskada eller korsbandsskada. Knäsmärta kan bero på många saker så som bristande träningsupplägg eller felaktig belastning och överbelastning av knät. Därför är det viktigt med en grundläggande undersökning och rätt träning och behandling av ditt knä. Behövs vidare undersökning och bedömning hos ortoped har vi ett nära samarbete med ortopederna på Elit Ortopedi.

Läs mer om åkommor i knät >>

Smärta i hälsenan

Hälsenesmärta

Vanligast bland idrottare och aktiva motionärer.

Hälsenesmärta, så kallad hälseneinflammation, förekommer ofta bland idrottare och aktiva motionärer. Det finns många olika orsaker till uppkomsten av smärtan kring hälsenan. Hälsenesmärta kan bero på en överbelastningsskada men kan också vara en akut skada. Hälsenan är en sena som utsätts för väldig hög belastning när vi går, står, springer och hoppar. Överbelastningsskada kan ge smärta lokalt i hälsenan samt upp mot vaden. Vid överbelastningsskada kan en partiell ruptur, dvs en delbristning av senan, uppstå. Akut hälseneskada är exempelvis när hälsenan helt går av. Smärta i hälsenan kan bero på förändring av träningsmängd, upprepad ensidig belastning samt användning av felaktiga skor. För att ta reda på vad smärtan beror på rekommenderar vi att kontakta någon av våra terapeuter för vidare undersökning.

Läs mer om åkommor i foten >>

Smärta i höften

Höft- och ljumsksmärta

Vanligt hos bland annat löpare.

Smärta på utsidan av höften och kring ljumsken är vanligt förekommande hos bland annat löpare. Det kan kännas som molande smärta vanligtvis i samband med fysisk aktivitet. Det kan då bland annat bero på en överbelastning av muskulaturen kring höften. Andra anledningar till smärta kring höften är höftledsartros. Smärtarn kan också vara refererad smärta från exempelvis ländryggen. Detta innebär att det medicinska problemet sitter någon annastans, till exepel i ländryggen, men smärtan känns i höften. Det kan vara bra att undersöka hela området för att komma fram till vad som skapar smärtan. Vid höftledsartros är vanliga symtom långsamt ökade värk samt stelhet i leden, ofta på morgonen eller vid aktivitet. Vid smärta kring höft som inte går över rekommenderar vi att du kontaktar kiropraktor eller fysioterapeut som kan ställa diagnos och behandla smärtan för att komma till rätta med problemet.

Läs mer om åkommor i höften >>

Yrsel

Yrsel och Huvudvärk

Kroppens reaktion på störning i balanssystemet.

Yrsel är kroppens reaktion på en störning i balanssystemet och är ofta helt ofarligt men kan upplevas som obehaglig. Orsakerna till yrsel kan vara många och därför är det bra att undersöka vad det kan bero på. Ökad stress och spända muskler kan ge upphov till yrsel, så kallad cervikal yrsel. Med hjälp av behandling av spända muskler kan symtomen minskas. Vid spända muskler i nacken kan även huvudvärk uppstå. Den vanligaste typen av huvudvärk beror ofta på stelhet i nacke och käkar. Symtomen är för det mesta molande och tryckande, vanligen som ett band runt huvudet, men kan även sitta i bakhuvudet eller mitt uppe på hjässan.

Yrsel kan även uppstå pga kristallsjukan. I innerörat finns ett antal kalkkristaller vars uppgift är att känna av lägesförändringar när kroppen gör någon form av rörelse. Om kristallerna lossnar och hamnar i båggångarna kan man känna karusellyrsel och illamående. Ofta uppstår detta när man lägger sig ned, vänder sig i sängen eller reser sig upp. För de flesta drabbade går kristallsjuka över av sig själv efter några veckor men cirka häften av de som drabbas får tillbaka känningar av yrseln. För att bli av med sin yrsel måste den behandlas genom så kallad repositionsbehandling, vilket hjälper mer än 85% av de drabbade.

Kiropraktik?

Vad gör en kiropraktor?