Besvär som en kiropraktor behandlar

Ont i ryggen

Många har problem med ont i ryggen eller ont i nacken.

Lumbago

Lumbago eller vanlig ryggsmärta.

Ryggsmärta är mycket vanligt och kan drabba både unga och vuxna. 84% av alla människor har någon gång fått ont i ryggen. Den vanligaste formen av ryggsmärta i ländryggen är lumbago, även kallad vanlig ryggsmärta. Smärtan kan komma akut eller över en längre tid. Den kan också vara kopplad till specifika rörelser och ibland kan man ha vilovärk. I de flesta fall går smärtan över efter ett par veckor. Ibland kvarstår dock smärtan under lägre tid och det kan behövas någon form av behandling och rehabilitering för att bli av med smärtan. Symtomen med ryggsmärta kan vara allt från molande värk till huggande värk samt spänd muskulatur i området.

Ryggskott

När ryggen låser sig och musklerna krampar.

En annan typ av ryggsmärta som ofta kommer akut är så kallat ryggskott. Ryggen låser sig och musklerna krampar och man får svårt att röra på sig. Vanligen är detta ofarligt och går över efter någon vecka. Det börjar ofta med att det hugger till i ryggen i samband med någon rörelse. Ibland kan ryggskott vara symtom på en annan skada i ryggen, tlll exempel diskbråck som kan ge liknade symtom. Det kan då vara bra att uppsöka en rehabiliteringsavdelning så man kan rehabilitera och behandla ryggen på bästa sätt. I många fall läker diskbråck ut över tid genom rätt träning.

Har du ont i ryggen?

Boka tid med en kiropraktor

Ishias

Piriformissyndrom

Då ischiasnerven blir klämd.

Piriformissyndrom är en annan vanlig smärta som ger utstrålande smärta längs benet och kan förekomma med eller utan ont i ryggen. Det kan även ge smärta kring sätesregionen lokalt. Piriformissyndrom brukar ibland kallas falsk ishias eller pseudo-ishias. Smärtan uppkommer då ischiasnerven blir klämd av antingen piriformismuskeln som ger ett tryck på nerven, eller om det uppstått en inflammation i ischiasnerven. Orsaken till inflammationen kan bero på flera orsaker och därför är det ofta bra att undersöka det vidare.

Ont i skulderbladen

Bröstryggen

Smärta i bröstryggen eller skulderbladen.

En annan vanlig ryggsmärta är smärta mellan skulderblad eller smärtor i bröstryggen. Ofta kan smärtan vara kopplad till en viss rörelse eller kroppsposition. Ibland kan man känna att man kan avlasta smärtan i vissa lägen, till exempel genom att röra på sig och ibland kan man känna att smärtan ökar när man använder armarna, rör på nacken eller tar ett djupt andetag. Det kan finnas många orsaker till smärtor i bröstryggen, och får man fått ont i ryggen som inte går över kan det därför vara bra att träffa en kiropraktor eller fysioterapeut som undersöker ryggen. Vid akut smärta är det bäst att söka vård för smärtlindrande behandling och för att tidigt få veta vad ryggsmärtan beror på.

Ont i nacken

Nacksmärta

Nackspärr eller smygande smärta.

En annan vanlig smärtproblematik som många människor någon gång under livet får uppleva är smärta eller värk från nacken. Orsaken till nackbesvär kan vara många men exempelvis kan statiska positioner leda till smärta om vi inte rör på oss regelbundet. Ont i nacken kan vara allt från molande värk till huggande smärta som gör att man får svårt att röra på nacken. Nacksmärta kan komma akut i form av en nackspärr då muskler blir spända och man får då begränsad rörelseförmåga av nacken. Det kan även komma smygande under lång tid av exempelvis stillasittande arbete under längre tid. Spänd muskulatur i nacken kan ge så kallad cervikal smärta som ibland leder till spänningshuvudvärk och yrsel. Vid ont i nacken utförs en grundläggande undersökning för att kunna diagnosticera orsaken och ursprunget till smärtan. Detta görs att kunna ge rätt behandling och träning så att smärtan försvinner, samt för att förebygga att ny smärta uppstår i området.

Diskproblem

Diskbråck

När en disk mellan kotorna går sönder.

Diskbråck är när en disk mellan ryggkotorna går sönder och buktar in mot nerverna. Om disken trycker mot nervrötter eller ryggmärg så kan smärtan bli värre och stråla ner mot benen. Alla kan få diskbråck men vanligaste orsaken är ålder. Ibland uppstår ett diskbråck till följd av lyft, ryggböjning, ryggvridning eller annan olyckshändelse. Lika ofta uppstår ett diskbråck utan någon utlösande händelse. Diskbråck kan förekomma i hela ryggen men är vanligast i ländrygg och i halsrygg. Symtomen varierar beroende på var i ryggen den skadade disken sitter. Vanliga symtom är ont i nacke eller ländrygg som kan ge strålande smärta ner i armar eller ben. Om diskbråcket trycker mot den nedersta nervroten (som kallas S1) får man strålande smärta längs benets baksida ner till hälen. Detta brukar kallas Ischias. Man kan ha diskbråck utan att man någonsin haft ont i vare sig rygg eller ben. Diskbråck ses med magnetkamera hos 20-30% av ryggfriska individer. 90 % av alla symtomatiska diskbråck läker ut av sig själva och behöver därför inte opereras. Fokuset vid rehabiliteringen är att begränsa symtomen genom rätt behandling, minska muskelspänningar runt diskbråcket, träna upp kroppen för att minska annan smärta som kan uppstå, samt informera om läkeprocessen.

Kiropraktik?

Vad gör en kiropraktor?

Ont i nacken?

Dags att boka tid med en kiropraktor