man håller sig på axeln och kollar snett ner åt höger med svart bakgrind

Diagnos och behandlingsförslag vid första besöket hos Elit Ortopedi

På Elit Ortopedis klinik i centrala Stockholm erbjuds patienter som inte fått hjälp genom den vanliga vården unika undersökningsmetoder och behandlingar som kan förändra deras liv och göra dem smärtfria och rörliga igen. Framgångsreceptet är ett holistiskt patientperspektiv med bland annat ultraljudsundersökningar, bio-ortopediska behandlingar samt starkt fokus på rehab och träning.

– Många ortopediska besvär hade kunnat botas snabbare om patienterna hade fått rätt utredning, behandling, kunskap och stöd redan första gången de sökte sig till primärvården. Ofta är besvären i det tidiga skedet inte särskilt allvarliga, men när de inte åtgärdas och tiden går så förvärras tillståndet, säger dr Georg Ferm, Elit Ortopedi.

Under ett inledande besök får patienten berätta utförligt om hela sitt mående och sina besvär, när och hur de uppkommit och hur de påverkar vardagen. Efter en grundlig undersökning, där bland annat rörlighet och smärtnivå testas, används ofta ultraljud för att avgöra om besväret eller skadan är möjlig att operera.

– Många skador går att bekräfta med en enkel ultraljudsundersökning, det är också en suverän metod för att utesluta orsaker som man annars kan misstänka ligger till grund för smärta och besvär. Om ultraljudet inte ger glasklara besked använder vi oss av magnetröntgen eller slätröntgen, som vi erbjuder här på kliniken. Alltså kan patienten få en helhetsbild inklusive förslag på lämplig behandling redan vid första besöket hos oss.

Elit Ortopedi, med dr Georg Ferm i spetsen, vill erbjuda ett alternativ för patienter som en gång för alla vill få en fastställd diagnos och möjlighet till snabb, effektiv behandling.

– Många ortopedipatienter som söker sig till den regionala vården kan få vänta i minst tre månader på att ens få komma till röntgen för ett första besked. Här kan vi, tack vare vår specialkompetens och egen, avancerad utrustning ofta ställa diagnos redan vid första besöket och erbjuda behandling direkt.

Välkommen att Boka tid eller kontakta oss om du har frågor.

Läs mer om våra behandlingar här