Hjälp i Coronatider – Covid-19 helkroppsövning

November 24, 2020 by Anneli Frisk
Mikaela-Turkish-get-up-m-1000x562-1.jpg

Vi arbetar fortfarande hemifrån under Covid-19 och det ser ut som att vi kommer att behöva göra det ett tag till. Vi på Elit Ortopedi kommer med handfasta tips på enkla övningar för dig som sitter hemma och jobbar. Det viktigaste är att röra på sig och vår kiropraktor Mikaela Thorell ger här råd samt visar två enkla Covid-19 övningar för din hemmaträning.

Rör på dig ofta

Mikaela Thorells första och kanske viktigaste råd är att inte sitta stilla för länge utan se till att röra och sträcka på dig med jämna mellanrum. Byt arbetsställning så ofta du kan. En väldigt enkel sak kan vara att alltid gå runt lite i rummet eller huset när du pratar i telefon eller har ett möte i Zoom.

Mikaela visar här nedan en enkel Covid-19 helkroppsövning, i två varianter, som du kan göra för att kroppen och ryggen ska må bättre:

Variant 1: Turkish get-up

Turkish get-up är en bra helkroppsövning där rörelsen arbetar från liggande position till stående position och sedan tillbaka igen. Den utmanar framförallt din koordination och rörlighet för hela kroppen.

Variant 2: Turkish get-up med kettlebell

Gör samma övning som i variant 1, men håll i en kettlebell. Utmaningen med kettlebell är att hitta tyngdpunkten med vikten i handen och stabilisera kettlebellen genom hela rörelsen.

Hoppas det känns bättre nu!

Se alla Mikaelas övningar vid hemarbete >

Veta mer om Rehab

Vill du veta mer om rehab eller behöver en mer personlig behandling,

Klicka här för mer info om rehab >

 

Elit Ortopedi logo


På uppdrag av Region Stockholm 500x144

Prenumerera


Få tips, spaningar och en och annan inbjudan inom ortopedi och ultraljud i Elit Ortopedis nyhetsbrev.


Klicka här


Kontakt


Elit Ortopedi
Nettovägen 1, 175 41 Järfälla
08-512 580 00
info@elitortopedi.se

Öppet- och telefontider


© Elit Ortopedi 2021